Kepentingan Omega 3 dan Kesihatan minda

Jana minda

Faktor usia, tekanan, tempoh tidur dan sama ada ia berkualiti atau tidak, pengambilan ubat-ubatan dan paling penting, aspek pemakanan boleh mempengaruhi sejauh mana kemampuan daya ingatan seseorang itu.

Dari segi psikologi, daya ingatan yang baik bergantung kepada bilangan sel otak atau neuron, kelancaran ‘komunikasi’ antara sel ini serta tahap kesihatan sel berkenaan.

Tahap kesihatan seseorang itu juga boleh mempengaruhi minda, sebagai contoh, kesihatan sistem kardiovaskular individu itu boleh mempengaruhi tahap kemampuan sel-sel otak. Setiap sel tubuh pula memerlukan bekalan oksigen dan pemakanan untuk kekal sihat dan meneruskan kehidupan.
Lalu apakah antara cara memantapkan daya ingatan supaya ia mampu terus bertahan dan membantu individu menjalani kehidupan dengan lebih bermakna? Ada banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu meningkatkan daya ingatan tetapi satu teknik mudah yang boleh dilakukan sekarang ialah dengan menambah makanan yang sihat ke dalam diet anda.

Berikut antara makanan dan amalan wajib bagi minda seperti dicatatkan penyelidik Amerika Syarikat, Australia dan Britain, baru-baru ini.

* Ikan (kaya asid lemak Omega-3)

Sumber makanan ini sudah lama dikenali sebagai juadah minda. Otak manusia merangkumi 60 peratus lemak. Ikan mengandungi sihat Omega-3 asid lemak membantu meningkatkan ingatan dan fungsi otak secara keseluruhan, selain masalah kemurungan dan gangguan otak seperti skizofrenia.

Ikan mengandungi asid docosaexaenoic (DHA), yang penting untuk fungsi normal neuron. Memakan ikan, walau bagaimanapun, selalunya boleh menjadi satu kebimbangan kesihatan yang disebabkan toksid yang tinggi. Ikan kaya dengan omega-3 asid lemak, yang bukan saja membantu jantung, tetapi juga alat bantuan untuk meningkatkan daya ingatan dan melawan kemurungan. Omega-3 asid lemak adalah komponen otak, jadi ia boleh membantu dalam meningkatkan fungsi sel otak.

Beberapa spesies ikan seperti herring, salmon, tuna, tenggiri, halibut, ikan bilis dan sardin mengandungi asid Omega-3 lemak tertinggi. Kajian Universiti California, Amerika Syarikat ke atas 1,575 responden berusia 58 hingga 76 tahun yang turut menjalani ujian imbasan otak, menunjukkan kaitan antara kepentingan pengambilan ikan dengan fungsi otak.

“Semakin rendah kandungan Omega-3 dalam tubuh seseorang, semakin rendah atau kurangnya daya ingatannya,” kata ketua penyelidik, Dr Zaldy Tan.

Kajian terdahulu oleh penyelidik di Pusat Perubatan Universiti Rush di Chicago, yang mengikuti kehidupan lebih 3,000 lelaki dan wanita selama enam tahun bagi mencatatkan kesan pengambilan ikan dengan tahap atau daya ingatan mereka.

Responden yang makan ikan sekurang-kurangnya sekali seminggu, terbukti kurang berdepan masalah daya ingatan iaitu sebanyak 10 peratus berbanding mereka yang tidak makan ikan langsung. Malah, perbezaan itu memberikan kelebihan kepada pemakan ikan itu memiliki daya ingatan kuat sama seperti mereka yang tiga tahun lebih muda.

* Buah beri

Kaya dengan anthocyanin, phytochemical (fitokimia) yang bertanggungjawab mencegah lupa ingatan, terutama yang sudah berusia. Beri juga mengandungi quercetin (untuk melindungi alzheimer, yang dialami secara perlahan ketika peningkatan usia) membantu fungsi sel-sel otak. Blueberry, raspberry, epal dan anggur berwarna gelap juga bagus untuk diambil sebagai diet harian bagi membantu meningkatkan daya ingatan anda.

* Sayur-sayuran hijau

Makanan dalam kumpulan ini terutama jenis cruciferous mampu membantu meningkatkan daya ingatan anda. Ini termasuk kubis bunga, brokoli, kubis, tauge, daun salad, bayam, dan banyak lagi sayur-sayuran berdaun. Mereka bukan saja dipenuhi dengan elemen meningkatkan memori, tetapi banyak vitamin dan mineral boleh membantu menjaga tubuh memberi kesihatan yang optimum.

Selain, mengandungi asid folik mempunyai hubungan langsung dengan ingatan dan kesihatan otak secara keseluruhan. Ia terbukti untuk melindungi memori, membuat pemprosesan maklumat dan ingatan memori yang lebih pantas.

* Kacang

Kacang mengandungi banyak vitamin E dan B6, omega-3, asid lemak Omega-6, yang boleh membantu kekuatan mental. Banyak variasi boleh dipilih dengan menggabungkan makanan ini ke dalam diet harian anda. Amalan itu mampu membantu memori dan meningkatkan kesihatan.

Tukar tabiat apa yang anda makan:

Jika anda mengambil makanan segera, makanan diproses, maka peluang untuk menjadi pelupa atau mengurangkan daya memori. Tidak saja kepada orang yang berusia yang kerap berhadapan dengan masalah itu, malah kini remaja juga tidak kurangnya.

Credit- BERITA HARIAN-JANA MINDA

Dapatkan Omega Guard Shaklee yg mengandungi DHA dan EPA yang sangat baik utk minda anda =)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s