Kelebihan Bacaan Al-Mathurat

4d88db4975b70_al_maturat

asanya, ramai yang tahu, ataupun pernah mendengar perkataan al ma’thurat, kan? Al ma’thurat adalah kumpulan ayat-ayat al-Quran, zikir-zikir serta doa-doa yang selalu diamalkan oleh Rasulullah SAW. Ia disusun oleh as syahid Imam Hasan al Banna. Semoga Allah membalas dengan kebaikan usaha beliau yang telah memberi banyak manfa’at ini, amin ya Allah.

Al ma’thurat ada dua jenis, iaitu kubra (besar) dan sughra (kecil). Bacaan al ma’thurat kubra adalah lebih panjang dan lebih banyak berbanding dengan yang sughra. Selalunya, kebanyakan orang hanya membaca yang sughra. Namun, jika ada masa yang lebih, mungkin boleh membaca yang kubra. Al ma’thurat dibaca pada waktu pagi (selepas waktu subuh) dan juga pada waktu petang (selepas waktu asar).

Sebenarnya, setiap bacaan yang terkandung di dalam al ma’thurat mempunyai kelebihan tersendiri. Sebagai contoh:

يَا رَبِى لَكَ الْحَمْدُ كَمَا يَنْبَغِى لِجَلالَ وَجْهِكَ وَاَعَظِيْمِ سُلْطَانِكَ
Wahai Tuhanku, bagiMu segala puji seagung kemuliaan wajahMu dan kebesaran kekuasaanMu.

Kelebihannya: Dari Abdullah bin Umar RA, bahawasanya Rasulullah SAW bercerita tentang seorang hamba Allah yang mengatakan. “Ya Rabbi lakal hamdu….” Maka malaikat merasa berat dan tidak tahu bagaimana harus mencatat (pahalanya). Kemudian keduanya naik ke langit seraya berkata, “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya hambaMu telah mengatakan perkataan yang kami tidak tahu bagaimana mencatat (pahala)nya.” Allah SWT berfirman, “Apakah yang dikatakan hambaKu?” Kedua malaikat menjawab, “Sesungguhnya ia telah mengatakan Ya Rabbi lakal hamdu…” Maka Allah SWT berfirman, “Catatlah pahalanya sebagaimana yang diucapkan oleh hambaKu tadi, sampai ia berjumpa denganKu niscaya Aku (sendiri yang) akan membalasnya.” (Hadith RiwayatImam Ahmad dan Ibnu Majah.)

Subhanallah! Sangat besar sekali manfa’at membaca al ma’thurat rupanya.Insya Allah Ta’ala, kita akan dipelihara olehNya daripada gangguan syaitan, sihir, kesedihan serta kesusahan hidup, dan apa-apa saja yang mungkin boleh menjauhkan kita daripada mengingatiNya.

Bahkan, untuk jangka masa panjang, jiwa kita juga akan menjadi lebih tenang dan merasa lebih lapang, insyaAllah!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s